Brisy wandeling (8,5 kilometer)

Brisy is een klein dorpje, gelegen in het bos- en weideland aan de oostelijke oever van de Ourthe tussen Houffalize en de grens met het Groothertogdom Luxemburg. Je kan het plaatsje het beste bereiken via afrit 51 van de E25/A26 en vervolgens de N827 volgen richting Sankt-Vith. Na enkele kilometers moet je in Sommerain naar rechts een landweg op die na enkele kronkels naar Brisy leidt.

Je zoekt een parkeerplaatsje in de buurt van het kerkje, waar de wandeltocht van ongeveer 8,5 kilometer begint. De route bestaat uit verharde wegen en is geschikt voor kinderwagens en rolstoelen (wel rekening houden met de hellingen – iemand zal moeten duwen)

Kerkje met parking

Je vertrekt met het kerkje aan je linkerhand en loop rechtdoor het straatje uit. Een kleine 10 meter verder sla je rechts af en even verder kom je aan een kruispunt, herkenbaar door een kruisbeeld aan je rechterzijde. Je steekt hier de straat rechtdoor over in de richting van “Cetturu” een buurdorpje.

Herdenking neerstorten bommenwerper

Je volgt de asfaltweg nu langs enkele boerderijen, langzaam afdalend richting het dal van de oostelijke Ourthe. Na een tijdje verlaat je de bewoonde zone en zie je een grote vijver. Onderweg ontdek je een herdenkingsplaats van een tijdens de tweede wereldoorlog neergestorte bommenwerper (zie foto boven).

maria kapelletje

De weg kronkelt verder door het bos, nog steeds dalend. Nadat je een bronbeekje bent overgestoken bereik je een brug over de oostelijke Ourthe (een van de takken welke in Nisramont samenkomen en de eigenlijke Ourthe vormen). Na deze brug moet je linksaf en blijf je de rivier volgen. Na ongeveer 300 meter zie je een Maria kapelletje in de rotsen (foto hierboven).

rivier langs wandelweg

Je blijft de weg volgen en na ongeveer een kilometer loop je langs een langgerekte camping en kom je aan de Moulain de Bistain, een oude watermolen. De weg verlaat de oostelijke Ourthe, maar je krijgt nu gezelschap van de Ruisseau de Retigny welke je stroomopwaarts volgt.

Het gaat nu licht klimmend door en langs bosmassieven en pas na anderhalve kilometer maken de bossen plaats voor open land en komen de eerste huizen en visvijvers in zicht.

Na nog een kilometer gelopen te hebben sla je linksaf, richting centrum Rettigny. Je steekt hierbij de Ruisseau over en wandelt meteen de woonkern in. Nog steeds licht klimmend passeer je de afslag naar Gouvy. Nog verderop kom je uit op een dwarsweg welke je linksaf inslaat. (wegwijzer Cherain 2Km)

Een kleine 100 meter verder weer naar links, deze keer richting Brisy. De weg loopt via grote bochten door het glooiende landschap over alweer een andere waterloop, de Ruisseau de Cherain. Even voorbij de brug kom je bij een driesprong. Blijf rechtdoor gaan. Je begint nu aan een heuse lange klim, maar niet te steil. Aan de linkerkant heb je mooie panorama’s.

Na een kruis dat herinnert aan de 11 jarige verongelukte Zune op 22 november 1944, is het afdalen en heb je aan de rechterzijde uitzicht over Brisy.

Op het diepste punt draait de weg naar rechts en bereik je na een korte klim, langs vervallen oude hoeves het dorpje. Je gaat langs de afslag naar Cherain en bereikt het kruispunt met het kruisbeeld in de onmiddelijke omgeving van het kerkje.