Rahier wandeling (7,5 kilometer)

Rahier is een klein dorpje, gelegen tussen de Amblève en haar zijrivier de Lienne, en bestaat voor meer dan de helft uit bosrijk gebied.

Het dorpje is makkelijk te bereiken via de A26/E25, Luik-Bastenaken, afrit 48 Werbomont/Trois-Ponts, richting Trois-Ponts (N66). Na enkele kilometer sla je af richting Froidville en na het kleine dorpje kom je in het centrum van Rahier. Je kan hier aan de hoofdweg of aan het kerkje met kerkhof (zijweg) parkeren.

startpunt

De wandeling heeft een lengte van 7,5 km en vertrekt vanaf het toegangshek van het kerkhof. De wegen zijn goed, meestal verhard doch ook enkele onverharde bos- en landwegen. Kinderwagens en rolstoelen kunnen in feite niet worden meegenomen wegens enkele steile hellingen.

Je keert het kerkhof de rug toe en aan het kruispunt met de hoofdweg, 100 meter verder, sla je links af en volg je de geasfalteerde weg door de stille dorpskern. Aan dit kruispunt staat tevens een gedenkteken van WOII.

Tegenover huisnummer 50 vind je een oude pomp met een houten waterbak ernaast (zie foto).

Even verder kom je dan aan een kruispunt waar je linksaf moet. Niet veel verder kom je dan aan een y-vormige splitsing waar je de linker tak neemt en meteen sterk moet afdalen. Aan een volgende y-vormige splitsing neem je weer de linkerweg, nog steeds afdalend.

Op het diepste punt van het kleine dalletje, steek je een klein kronkelbeekje over (Ruisseau du Hornay) en begin je aan een lange klimpartij tussen weiden die deels omzoomd zijn met vooral sparrenbossen. Naarmate je hoger komt heb je een steeds beter zicht op de vallei van de Amblève aan je rechterkant. Onderweg krijg je ook zicht op het dorpje Targnon (aan je rechterkant), waar de Amblève en de Lienne samenvloeien.

Voorbij het hoogste punt kom je uit bij een bredere asfaltweg welke je naar rechts ingaat. De weg naar Meuville aan je linkerkant laat je links liggen en je vervolgt je weg richting een langgerekte hoge heuvel.

De weg daalt nu lichtjes en draait voor de heuvel naar rechts af. Net voorbij de heuvel moet je, bij een oude rustbank, de eerste onverharde bosweg links ingaan (deze weg is met wit-rode verfstreepjes aangeduide GR-route).

Je volgt deze weg zonder acht te slaan op zijwegen. In licht stijgende lijn volg je nu het bos aan je linkerzijde met rechts van je weiden met uitzicht op de vallei met enkele kleine dorpjes.

tussen bos en weiden

Op een gegeven moment krijg je een halfverharde weg in de onmiddellijke omgeving van een pand (met nummer 59) waar je linksaf langs moet en weer op asfalt verder gaat. Je passeert nu een weggetje aan de rechterkant en gaat door het gehucht Meuville, bestaande uit enkele hoeven.

oud kapelletje

Bij een oud kapelletje uit 1955 (zie foto) moet je rechtsaf het gehucht uit naar een mooie dalende weg tussen bomen. Even verder nog voorbij de borden van Meuville moet je naar rechts het onverharde weggetje volgen naast zeer oude eiken (nog steeds de GR-route). Dit weggetje is volledig overkoepeld door het bos.

Je blijft deze dalende weg door het bos volgen tot je bij het verlaten van het bos langs een vrijstaand huis (Moulin de Rahier – ooit een watermolen op de Lienne) terug op een geasfalteerde weg komt. je wandelt nu tussen weiden met uitzicht op de vallei van de Lienne.

Nog steeds afdalend bereik je nu een geasfalteerde dwarsweg, die je naar links ingaat. Vanaf hier moet je terug klimmen door nog wat bos en aan je linkerkant de Ruisseau de Liris, een beekje dat in de Lienne uitkomt.

Uiteindelijk bereik je een dwarsweg, met recht voor je de kerk van Rahier. Deze sla je naar rechts in en je loopt het dorp in. Aan het volgende kruispunt sla je links af (wegwijzer La Gleize 7 km) en daarna bereik je het kruispunt met het oorlogsmonument en het nabijgelegen kerkhof.