Wandeling La Roche – Le Parc a Gibier

Wandeling gemaakt op 01 augustus 2021.

Ondanks het feit dat we de hele weg op verharde grond en asfalt wandelen, is deze wandeltocht niet echt geschikt voor rolstoelen. Dit door een constante stijging, welke soms vrij steil is, en een zeer sterke afdaling op het einde.

Mensen die enkel Le Parc a Gibier wensen te bezoeken kunnen deze met de auto bereiken via dezelfde weg van de wandeling.

Ons vertrekpunt is het hotel van de Floreal groep, welk een ideaal vertekpunt is voor meerdere wandelingen in de omgeving van La Roche-en-Ardenne.

kaartje

Met de hoofdingang achter ons volgen we de weg naar rechts. Om dan na enkele honderden meters aan het eerste kruispunt naar links af te slaan. Vanaf nu is het gewoon de weg blijven volgen, steeds in stijgende lijn. We passeren verschillende plaatsen waar een bord met een hoogtevermelding staat. Onder andere de 280 meter, 355 meter.

asfaltweg in bos

Onderweg zien we nog tekenen van de voorbije watersnood welke de Ardennen getroffen heeft. Dit stijgende deel van de wandeling volgt een riviertje stroomopwaarts, welk in de Ourthe uitkomt. Dit riviertje ligt rechts van ons, wat verscholen achter de bomen, en eindje dieper dan de asfaltweg.

Toch zien we ook op de asfaltweg zelf tekenen van waterschade, zoals bijvoorbeeld een verzakt muurtje aan de rechterkant, of een eind verder een opgedroogd, maar diep, beekje aan de linkerkant tegen een helling aan. Waar we, nog verder, ook sporen zien van van water dat naar beneden gestroomd is, een weg zoekend naar de rivier en zo naar de Ourthe.

riviertje aan rechterzijde
rivier rechts van ons
omgevallen bomen in en naast riviertje
rivier met tekenen van overstroming

We blijven de stijgende weg volgen tot we weer aan een kruispunt komen, waar een weg komende van links zich bij ons voegt. Hier nemen we deze weg aan linkerzijde.

Het lijkt alsof we rechtsomkeer maken, maar we blijven nog steeds stijgen. De eerdere weg ligt nu links van ons, een heel stuk lager, alsook het riviertje dat we nu meestal enkel nog kunnen horen. Ook hier zien we af en toe tekenen dat er onlangs water de weg gewoon dwars overgestroomd is, naar beneden, naar het riviertje toe.

Splitsing in bos
Splitsing
wegwijzers aan splitsing
wegwijzers iets voorbij splitsing
asfaltweg in bos
Weg waar we vandaan komen
Vervolg van de wandeling

Deze weg blijven we steeds volgen tot we aan de ingang van het Park van Gibier komen. Wijzelf hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om dit kleine parkje te bezoeken. Dit voegt iets meer dan een kilometer aan de wandeltocht toe, maar je kan hier een kudde herten, everzwijnen, een varken met wol, wat wolven en een kleinschalig kinderboerderijtje ontdekken.

Je kan aan de ingang ook pauzeren en iets eten en drinken.

Na het bezoek van het parkje gaan we verder. Wanneer je hier met de auto gekomen bent moet je terug via de weg welke wij te voet gevolgd hebben. Wijzelf vervolgen onze weg waar de weg eenrichtingsverkeer wordt.

Aan de splitsing welke je even verderop tegenkomt neem je de linkse weg.

achterzijde ruines La Roche
Beeld in kapelletje
kapelletje

Je begint nu eindelijk af te dalen. Je voelt nu dat we terug richting ons uitgangspunt aan het afdalen zijn.
Onderweg passeren we een kapelletje.

De afdaling wordt steeds sterker met hoogtepunt juist buiten La Roche, waar we van bovenaf een mooi beeld krijgen.

beeld op ourthe van bovenaf
La Roche en ardenne
Fontein in parkje

Wanneer we de laatste steile afdaling achter de rug hebben bevinden we ons in La Roche. Naar rechts op wandel je naar het centrum (richting brug). Naar links gaat de wandeling verder richting ons startpunt.

Mocht je eerst het centrum willen bezoeken, dan vind je deze weg terug, door de weg voor je te volgen wanneer je aan de rechterkant de brug ziet, links van je een zebrapad naar het verkeersvrij gedeelte van La Roche. De weg voor je brengt je terug bij het uitgangspunt voor het hotel Floreal.

Deze weg volgt de Ourthe (aan je rechterzijde).

Via een wandelbrug kun je ook nog een omweggetje maken naar het parkje met de fontein (grote foto hierboven). Je moet dan terug via dezelfde wandelbrug.

ourthe
fontein met boot
zicht op La Roche
zicht op La Roche met wandelbrug
kasteeltje op heuvel
eilandje in ourthe
meegesleurde takken en boom op eilandje Ourthe